Page 46 - أكاديمية القاسمي: الدليل الأكاديمي 2018/2019
P. 46
דוברי ערבית כשפת אם ,בהדגשת הקשר האטימולוגי בין שתי השפות; הקורס
יכלול את הנושאים הבאים :הערבית כשפת אם כגורם מקדם או מעכב ברכישת
השפה האחרת; שגיאות אופייניות של לומדים בגילים שונים ,בשלבי רכישה
שונים של העברית ,והמשמעויות הנגזרות מכך להוראה ולמחקר.
ההשפעה ההדדית של הלשון העברית והלשון הערבית בזמן החדש
תיאור הקורס ומטרותיו:
לבד מן ההשפעה של העברית על העברית בימי הביניים ויצירת העברית
המשוערבת ,שהשפעתה ניכרת היטב גם על העברית המודרנית ,גם העברית
המודרנית שהתפתחה בארץ ישראל הושפעה מן הערבית .מילים עבריות חדשות
רבות הן למעשה מילים שאולות מן הערבית ,כולל במילון של אליעזר בן יהודה,
'מחיה הלשון העברית' .השפעה זו נמשכת עד ימינו ,בעיקר בלשון הדיבור.
התופעה היא הדדית ,ואולי אף יותר רחבה ועמוקה בהשפעת הלשון העברית על
הערבית במדינת ישראל ,ולא רק הערבית המדוברת אלא אף הערבית הכתובה
('ערבעברית').
מטרתו המרכזית של הקרוס היא שהסטודנטים ילמדו על המפגש בין שתי
השפות ועל המניעים והנסיבות שהביאו למפגשים ביניהן; כמו כן הסטודנטים
ילמדו לנתח לעומק את תהליכי ההשפעה ההדדית בין שתי השפות בתחומי
הדקדוק ,התחביר ואוצר המילים ,ועל השפה המעורבת ומאפייניה אשר הולכת
ומתרחבת בקרב שתי האוכלוסיות הערבית והיהודית בארץ.
העמקת הידע של הסטודנטים לגבי הזיקות הין שתי השפות חשובה במיוחד
עבור מורים המלמדים עברית במערכת החינוך הערבית ותסייע להם ללמד את
השפה העברית תוך הדגשת התהליכים הדינמיים שבהיווצרות השפה והבלטת
מקומה של הערבית במציאות הלשונית בישראל.
דרכי הוראת השירה העברית בימי הביניים
מטרות הקורס :השירה העברית בימי הביניים מהווה דגם יחיד במינו של
רב־תרבותיות בתולדות העם היהודי המתאפיינת בפתיחות כלפי התרבות
הערבית הסובבת ,שהיא עצמה גילתה בתקופה זו פתיחות כלפי התרבויות
הסובבות ,ובראשן התרבות היוונית ,התרבות הפרסית והתרבות ההודית .מטרת
הקורס אפוא היא למידת נושאים מרכזיים הנוגעים לשירה העברית בימי
הביניים תוך חינוך לסובלנות תרבותית וכיבוד ערכי הזולת ,לצד שמירת ערכי
الدليل الأكاديمي ،)2018( ،صفحة 45