Page 45 - أكاديمية القاسمي: الدليل الأكاديمي 2018/2019
P. 45

‫أهداف المساق‬
‫أن يدرك الطلاب أهمية برامج التدخل لتعزيز التعليم والتعلم في جيل الطفولة المبكرة ولتنمية‬

                                                        ‫ورعاية رفاهية الأطفال والأسر‪.‬‬
                                                 ‫أن يدرك الطلاب ميزات برامج ناجعة‪.‬‬
   ‫أن يتعرف الطلاب على برامج تدخل مركزية ويدركون وظيفة المختص في جيل الطفولة‬

                                                               ‫المبكرة في هذه البرامج‪.‬‬
                                      ‫أن يدرك الطلاب آليات ومبادئ تقييم برامج التدخل‪.‬‬
                                ‫أن يتدرب الطلاب على تحليل برنامج تدخل وعلى تقييمه‪.‬‬

                                                                     ‫تعليم اللغة العبرية‬
                                                                            ‫רציונאל‪:‬‬

‫כפי שמתחייב מהוראת משרד החינוך של ממשלת ישראל‪ ,‬הלשון העברית‬
‫והספרות העברית הם חלק בלתי נפרד ממערכת הלימודים של בתי הספר‬
‫הערביים בישראל‪ .‬זאת בניגוד למערכת הלימודים של בתי הספר העבריים‬
‫בישראל‪ ,‬שאינה מחייבת לימוד השפה הערבית והספרות הערבית‪ .‬בשל‬
‫חשיבותה של השפה העברית ומכאן של הוראתה בבתיה"ס להשתלבותם של‬
‫תלמידים בחברה הישראלית‪ ,‬חשוב שמורי בתי הספר הערביים לעברית יעמיקו‬
‫את הידע שלהם בהוראת הלשון העברית והספרות העברית‪ .‬הוראת השפה‬
‫חייבת להיות מבוססת הן על התמחות דידקטית והן על ידע רחב ומעמיק בשתי‬
‫הדיסציפלינות הללו‪ .‬בנוסף‪ ,‬אין להסתפק בידע המתייחס לזמן החדש בלבד‪,‬‬
‫משום שכבר בימי הביניים היו מגעים מגוונים בין הלשון והספרות העברית לבין‬
‫הלשון והספרות הערבית‪ ,‬ובכלל בין התרבות העברית לבין התרבות הערבית‪ .‬כך‪,‬‬
‫למשל‪ ,‬הדקדוק העברי המודרני מבוסס למעשה על הבלשנות העברית בימי‬
‫הביניים שהתגבשה באופן ברור על הבלשנות הערבית‪ .‬הזיקה ההדדית בין‬
‫התרבות היהודית לבין התרבות הערבית נשמרה בארצות הערביות עד הזמן‬
‫החדש‪ ,‬ואף קיימת ומתחזקת במסגרת מדינת ישראל‪ .‬על כן‪ ,‬ראוי להרחיב‬
‫ולהעמיק את הידע של המורה ללשון העברית ולספרות העברית בבתי הספר‬
‫הערביים במדינת ישראל גם אל תקופת ימי הביניים‪ ,‬שבה הונחו למעשה‬

                                                        ‫היסודות למגעים ההדדיים‪.‬‬
 ‫שלושת הקורסים יעניקו לסטודנטים תמונה עשירה ועמוקה על התחומים הללו‬

    ‫ואף יהוו בסיס לפרויקט הגמר שלהם על היבט שיבחרו הנוגע להוראת עברית‬
                                                          ‫במערכת החינוך הערבית‪.‬‬

                                             ‫רכישת השפה העברית כשפה שנייה‬
                                                           ‫תיאור הקורס ומטרותיו‪:‬‬

‫מטרת הקורס המרכזית היא להעמיק את הידע וההבנה של הסטודנטים‪ ,‬מורים‬
‫לעברית‪ ,‬לגבי ההיבטים המרכזיים ברכישת השפה העברית כשפה שנייה על ידי‬

                         ‫الدليل الأكاديمي‪ ،)2018( ،‬صفحة ‪44‬‬
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50