Page 138 - أكاديمية القاسمي: الدليل الأكاديمي 2018/2019
P. 138

‫הנקרא ותטופח בהם יכולת ההתמודדות עם טקסטים מסוגים שונים‬
 ‫בכלים בלשניים וספרותיים להבנה‪ ,‬לניתוח ולפרשנות‪ .‬רכישת המיומנויות‬

                           ‫הללו יסייעו בטיפוחן גם בקרב תלמידיהם בעתיד‪.‬‬
                                      ‫הלימודים כוללים שני תחומים עיקריים‪:‬‬
                                              ‫‪ -‬לימודי לשון ולימודי ספרות‪.‬‬

                                                                  ‫מטרות הלימודים‬
                                                           ‫א‪ .‬מטרות לימודי הלשון‬
 ‫שיפור ידיעת הסטודנטים בדקדוק עברי (ניקוד‪ ,‬תחביר ותורת ההגה והצורות);‬
        ‫טיפוח ההבעה בכתב ובעל פה תוך כדי הדגשת הבעיות המיוחדות בלימוד‬
‫העברית כשפה שנייה במגזר הערבי בישראל; הקניית ידע בבלשנות וכלים להבנה‬
         ‫ולניתוח של תופעות לשון; הקניית ידע ומיומנות בניתוח סגנוני של מגוון‬
     ‫טקסטים בעברית לתקופותיה ולרבדיה תוך שימת דגש על אפיוני הלשון ועל‬
   ‫השונות הלשונית ברבדים‪ ,‬בסוגות ובמשלבים השונים; הכרת הלשון העברית‬
       ‫כלשון דינמית בתחומי הלשון העיקריים‪ :‬מילונאות‪ ,‬דרכי יצירת המילים‪,‬‬
  ‫תבניות משפטים‪ ,‬משלבי לשון וכדו'; הכרת הבעיות האופייניות ללומדי עברית‬
 ‫כשפה שנייה בתחומי הלשון העיקריים‪ :‬תחביר‪ ,‬מורפולוגיה‪ ,‬מילון וסמנטיקה;‬
   ‫הכרת הדומה והשונה בין שתי השפות השמיות – העברית והערבית – בתחומי‬
 ‫הלשון השונים; הכרת לשון המקרא ודקדוקה‪ ,‬כולל הארמית שבמקרא; הכרת‬
      ‫לשון חכמים (המשנה והתלמוד)‪ .‬הסטודנט ייחשף גם למפעל של האקדמיה‬

                                                                     ‫ללשון העברית‪.‬‬

                                                         ‫ב‪ .‬מטרות לימודי הספרות‬
‫הקניית מושגי יסוד בתורת הספרות מחד גיסא והכרת התרבות של העם היהודי‬

     ‫ועיקרי מחשבתו באמצעות היצירות הנלמדות‪ ,‬מאידך גיסא; הנחלת ערכים‬
     ‫הומניים ופיתוח החוש האסתטי‪ ,‬הביקורתי ושיקול הדעת בקרב הלומדים;‬
  ‫רכישת כלים ומיומנויות להבנה‪ ,‬לניתוח ולפרשנות של מגוון סוגות ותת‪-‬סוגות‬

           ‫המאופיינות באמצעים צורניים ורטוריים ייחודיים השזורים ביצירות‬
‫ספרותיות‪ ,‬כגון‪ :‬הסיפור הקצר‪ ,‬הרומן‪ ,‬הנובלה‪ ,‬השירה ובקורסים המתייחסים‬

   ‫אל האחר‪ ,‬ובמיוחד אל הנשים‪ .‬הקורסים המוצעים בתכנית אמורים להרחיב‬
‫את הידע של הסטודנטים בספרות העברית לסוגיה ולדורותיה‪ .‬בלימודי הספרות‬

        ‫נעשתה הבחנה בין הספרות העברית החדשה לבין הספרות העברית בימי‬
        ‫הביניים‪ ,‬בעיקר שירת ספרד‪ ,‬שעמדה תחת השפעתה של השירה הערבית‬
   ‫והתרבות הערבית בכלל‪ .‬מסיבה זו ניתן דגש על העיקרון ההשוואתי שבלימוד‬

                                ‫השירה העברית עם השירה הערבית בימי הביניים‪.‬‬

                        ‫الدليل الأكاديمي‪ ،)2018( ،‬صفحة ‪137‬‬
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143