Page 138 - أكاديمية القاسمي: الدليل الأكاديمي 2018/2019
P. 138
הנקרא ותטופח בהם יכולת ההתמודדות עם טקסטים מסוגים שונים
בכלים בלשניים וספרותיים להבנה ,לניתוח ולפרשנות .רכישת המיומנויות
הללו יסייעו בטיפוחן גם בקרב תלמידיהם בעתיד.
הלימודים כוללים שני תחומים עיקריים:
-לימודי לשון ולימודי ספרות.
מטרות הלימודים
א .מטרות לימודי הלשון
שיפור ידיעת הסטודנטים בדקדוק עברי (ניקוד ,תחביר ותורת ההגה והצורות);
טיפוח ההבעה בכתב ובעל פה תוך כדי הדגשת הבעיות המיוחדות בלימוד
העברית כשפה שנייה במגזר הערבי בישראל; הקניית ידע בבלשנות וכלים להבנה
ולניתוח של תופעות לשון; הקניית ידע ומיומנות בניתוח סגנוני של מגוון
טקסטים בעברית לתקופותיה ולרבדיה תוך שימת דגש על אפיוני הלשון ועל
השונות הלשונית ברבדים ,בסוגות ובמשלבים השונים; הכרת הלשון העברית
כלשון דינמית בתחומי הלשון העיקריים :מילונאות ,דרכי יצירת המילים,
תבניות משפטים ,משלבי לשון וכדו'; הכרת הבעיות האופייניות ללומדי עברית
כשפה שנייה בתחומי הלשון העיקריים :תחביר ,מורפולוגיה ,מילון וסמנטיקה;
הכרת הדומה והשונה בין שתי השפות השמיות – העברית והערבית – בתחומי
הלשון השונים; הכרת לשון המקרא ודקדוקה ,כולל הארמית שבמקרא; הכרת
לשון חכמים (המשנה והתלמוד) .הסטודנט ייחשף גם למפעל של האקדמיה
ללשון העברית.
ב .מטרות לימודי הספרות
הקניית מושגי יסוד בתורת הספרות מחד גיסא והכרת התרבות של העם היהודי
ועיקרי מחשבתו באמצעות היצירות הנלמדות ,מאידך גיסא; הנחלת ערכים
הומניים ופיתוח החוש האסתטי ,הביקורתי ושיקול הדעת בקרב הלומדים;
רכישת כלים ומיומנויות להבנה ,לניתוח ולפרשנות של מגוון סוגות ותת-סוגות
המאופיינות באמצעים צורניים ורטוריים ייחודיים השזורים ביצירות
ספרותיות ,כגון :הסיפור הקצר ,הרומן ,הנובלה ,השירה ובקורסים המתייחסים
אל האחר ,ובמיוחד אל הנשים .הקורסים המוצעים בתכנית אמורים להרחיב
את הידע של הסטודנטים בספרות העברית לסוגיה ולדורותיה .בלימודי הספרות
נעשתה הבחנה בין הספרות העברית החדשה לבין הספרות העברית בימי
הביניים ,בעיקר שירת ספרד ,שעמדה תחת השפעתה של השירה הערבית
והתרבות הערבית בכלל .מסיבה זו ניתן דגש על העיקרון ההשוואתי שבלימוד
השירה העברית עם השירה הערבית בימי הביניים.
الدليل الأكاديمي ،)2018( ،صفحة 137