Page 137 - أكاديمية القاسمي: الدليل الأكاديمي 2018/2019
P. 137

‫החוג לשפה ולשון עברית‬

                                              ‫רציונל‪ ,‬מטרות ויעדים של ההתמחות‬

        ‫מכללת אלקאסמי רואה חשיבות רבה בפתיחת התמחות בלשון ובספרות‬
     ‫העברית דו‪-‬חוגי במסלול העל‪-‬יסודי לקראת לימודי התואר ‪ ,B.Ed.‬ומוכנה‬
     ‫לקבל על עצמה שליחות אקדמית וחינוכית זו‪ .‬החוג מתעתד להכשיר מורים‬
    ‫ומורות להוראת העברית בבתי הספר העל‪-‬יסודיים במערכת החינוך הערבית‬
     ‫בישראל‪ .‬יתרה מזו‪ ,‬לימודי העברית עשויים לתת מענה הולם לבוגרים בעלי‬
     ‫הישגים גבוהים‪ ,‬המעוניינים להמשיך את לימודיהם בלשון ובספרות עברית‬

                                                                ‫לתארים מתקדמים‪.‬‬
   ‫לימודי העברית נועדו לקדם את ההבנה ההדדית בין האוכלוסייה הערבית‬
‫לבין האוכלוסייה העברית במדינת ישראל ולקידום הדור החדש של האוכלוסייה‬
‫הערבית במערכות החיים במדינת ישראל‪ .‬לימודים אלו מפגישים את הלומד עם‬
   ‫החברה היהודית באמצעות הלשון‪ ,‬הספרות‪ ,‬המקרא וספרות חז"ל לאורך כל‬
  ‫ההיסטוריה מן התקופה הקדם‪-‬מקראית ועד ימינו‪ .‬הערך המוסף של לימודים‬
‫אלה הוא "עניין של חיים" לערבים בישראל‪ ,‬תרומה להבנת תרבות האחר וערכיו‬

                                          ‫וטיפוח עמדות חיוביות וסובלניות כלפיו‪.‬‬
  ‫לימודי העברית בשני תחומיה העיקריים – הלשון והספרות – מקנים לבוגר‬

        ‫ידע‪ ,‬כלים‪ ,‬מיומנויות‪ ,‬השכלה פדגוגית וראייה רחבה של מטרות תכניות‬
       ‫הלימודים בבתי הספר‪ .‬הבוגרים יפעלו להעלאת רמתה של העברית בקרב‬

                                    ‫התלמידים במערכת החינוך הערבית בישראל‪.‬‬
                              ‫התכנית מושתתת על שלושה עקרונות מרכזיים‪:‬‬
    ‫‪ -‬סיפוק יצר הסקרנות האינטלקטואלי ביחס להתפתחות הלשון העברית‬
 ‫לתקופותיה‪ ,‬לזיקתה ללשונות שמיות אחרות‪ ,‬לתופעות ותהליכים בלשון‪,‬‬
   ‫לתהליכים סמנטיים המתרחשים בה‪ ,‬להבנת המארג התוכני והמבני של‬
      ‫הטקסט‪ ,‬לדרכי תצורת מילים ולהכרת מילונים שונים ללשון העברית‬
                       ‫ומילונים דו‪-‬לשוניים – עברית‪-‬ערבית וערבית‪-‬עברית‪.‬‬
‫‪ -‬הכרת המורשת והיצירה התרבותית של העם היהודי לגווניה ולדורותיה על‬
          ‫ידי התוודעות למגוון טקסטים מקודשים‪ ,‬כגון טקסטים נבואיים‪,‬‬
        ‫טקסטים של חוק ושל אמונה‪ ,‬טקסטים ספרותיים מתקופות שונות‬
              ‫ובכללם סיפורת‪ ,‬סיפורים קצרים‪ ,‬מאמרי הגות‪ ,‬שירה ורומן‪.‬‬
    ‫‪ -‬פיתוח מיומנויות לשון המשפרות ומייעלות את התקשורת הבין‪-‬אישית‬
    ‫ואת ההבנה של תקשורת ההמונים על ידי היחשפות לשלבים של כתיבה‬
      ‫מדעית‪ ,‬טקסטים בעיתונות המודרנית וסוגות שונות בשיח הספרותי‪.‬‬
  ‫הסטודנטים יוכשרו לרכוש מיומנויות של הבעה בכתב ובעל פה ושל הבנת‬

                        ‫الدليل الأكاديمي‪ ،)2018( ،‬صفحة ‪136‬‬
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142